خواندن شعر تیلیم خان توسط گروه "ائل سئون"

قطعه ای به نام محمد رسول الله است که شعرش از سروده  حکیم تیلیم خان ساوه ای است و توسط گروه "ائل سئون" اجرا شده است.

خواننده :امیر علی صابر
بالابان:بهرام علی بهروزی
شعر:حکیم تیلیم خان

 

 

دانلود از اینجا

 

وصف آیه های قران در شعر تیلیم خان

زبان اقوام ترک در مناطق مرکزی ایران بر اثر، نفوذ اصطلاحات اسلامی، عرفانی و مفاهیم و الفاظ قرآنی به قدری غنی شده است. که خود صاحب ادبیات است. اثر بدیع حکیم تیلیم خان بیان‌گر این حقیقت روشن است. این مقاله، به بررسی تاثیر  مفاهیم قرآن کریم بر منظومه­‌های حکیم تیلیم خان می­پردازد؛ ونگاهی به جایگاه اوزان ، معنای لغوی تیلیم ،جایگاه او دربین اقوام ترک دارد. تجلی قرآن کریم در اشعار تیلیم را از زوایای معارف، مفاهیم ، ادب وتطبیق آن با آیات قرآن کریم بررسی می‌کند. در پایان هم به مشروعیت ومقبولیت حاکمان در نگاه تیلیم، نظری دارد.

ادامه نوشته

تلم خان نویسها

اوروز قصد دارم چند وبلاگ رو که درباره ی تلم خان می نو یسند رو معرفی کنم

tilimkhan.miyanali.com

telba.mihanblog.com

telemkhan.blogfa.com

savalantel.blogfa.com


www.azneyestan.com


ویژگی حکومت از نظر حکیم تیلیم خان


ادامه نوشته

سخنی از گاندی

درد من مرگ مردمی است که گدايی را قناعت، بی‌عرضگی را صبر و با تبسمی بر لب، اين حماقت‌ها را حکمت خدا می‌نامند . . .

ادامه نوشته

بررسی لغوی تیلیم

واژه تیلیم یک واژه ترکی است که معنی اصلی آن   جادوانه  یا   تا ابد زنده بودن   است.

پندهای حکیم تیلیم خان


ادامه نوشته

بررسی لغوی تیلیم 2

به نظر می‌رسد تدوین‌گر محترم دیوان حکیم تیلیم خان،  معنای لغوی تیلیم را دور از فرهنگ منطقه ترجمه و معناکرده است. لذا بر خود فرض دیدم در این زمینه نکاتی را یادآوری کنم. وی می‌نویسد: « کلمه‌ی تیلیم در کتاب ارزشمند دیوان الغات التّرک محمود کاشغری آمده از کلمه های اصیل ترکی و به معنی زیاد، تمام، کامل، همیشه، دائم، باپایه و اساس و ابدی می باشد(دیوان الغات التّرک جلد 1 صفحه 514-397) ».  این آدرس دقیقا آدرسی است که مرحوم دکتر م.ت ذهتابی وعلی کمالی در کتاب تئلیم خان حیاتی ویاراد یجیلیقی، ص7،  نشر اختر،1382؛ به آن اشاره کرده است. بعد از او سید حیدر بیات در یادنامه حکیم تیلیم خان همان مطلب را با ذکر همین منبع وچند منبع دیگر به معنای کوثر رسانیده و این واژه را نیز به آن افزوده است. متأسفانه با مراجعه به تمام منابع ذکر شده  هرگز چنین کلمه‌ای با گویش محلی ما یافت نشد. به نظر می‌رسد به خاطر اعتمادی که به دکتر ذهتابی در عرصه‌ی ادبیات ترکی می‌شود. محققان محترم مستقیم به منابع دست اول مراجعه نکردند. در دیوان الغات چنین واژه‌ای با چنین گویش ونگارش و به این معنا وجود ندارد. درکتاب عتبة الحقایق صفحه 33 هم به معنای تیلین یا دیلین (زبان) به کار رفته است. در دیوان الغات الترک با ترجمه دکتر صدیق  ص 496 نیز تیل  به معنای زبان و خبر چین،جاسوس ترجمه شده است. به نظر می‌رسد به خاطر عدم اطلاع کافی از فرهنگ لغات منطقه ساوه وهمدان، محققان محترم به خطا رفتند. واژه‌ی تیل+یم  دقیقا مثل خان +یم =خانیم باجی دوره‌ی قاجار  وخانم دردوره‌ی معاصر است. تیلیم  در بین مردم بومی روستا‌های نوبران هنوز هم در گویش محلی، ما مانند صدها واژه کهن دیگر در معنای اصیل ترکمن خود برای بیان مقاصد استفاده می‌شود. در روستاهای اطراف ساوه ، همدان‌ و تفرش، تیل +یم + خان به معنای سخنگوی خان کار برد دارد. مانند تیلیم باشی اما در مورد شخص (یرلایان تیلیم) به معنای رسانه‌ی حق، تعریف ومعنا می‌شود.  درهر صورت از تمام محققان محترم  سپاس گذارم که دراین زمینه فعالیت می‌کنند.

وصف سیمای حضرت رسول(ص) وعلی (ع) در شعر حکیم تیلیم خان


تاریخِ ستایشگری شاعران نسبت به رسول خدا(ص)و علی(ع) به اندازه قامت تاریخ شعر اسلامی است.در این مقاله سیمای رسول خدا(ص)و علی(ع) در شعرحکیم تیلیم خان بررسی می‌شود. درپایان به واسطه فیض بودن ائمه معصومین(ع)در اشعار تیلیم خان و تطبیق با نظر مفسران قرآن کریم می‌پردازد .

ادامه نوشته

وصف پیامبر(ص)در شعر تیلیم

 حکیم تلیم خان دروصف پیامبر(ص) شعر های زیادی دارد. در منظومه‌ی سالدی سایه محمد(ص) به نعت پیامبراسلام می‌پردازد؛ و سیمای حضرت رسول(ص) را چنین معرفی می‌کند

ادامه نوشته

وصف امام علی در شعر تیلیم خان


علی (ع) در منظومه‌ها‌ی تیلیم جایگاه ویژه‌ای دارد. در منظومه‌ی حضرت علی(ع) وصفینده، تولد حضرت را میان کعبه گزارش می‌کند وعلت تولد در خانه‌ی خدا را طاهر بودن حضرت از هر حیث می‌داند. ودر وصف شجاعت او از کودکی گزارش می‌کند . برای وصف ذوالفقار در جایی جای شعرهایش ابیات بی نظیری دارد. که از فرصت این مقاله خارج است، وبرای خود مقاله‌ی مستقلی می‌طلبد. وی برای تولی وتبری حضرت امیر(ع) جایگاه ویژه‌ای قائل است. تولی وتبری او را میان‌بُری برای رسیدن به خدا معرفی می‌کند. ودر وصف او می‌گوید:

ادامه نوشته

کشته شدن هابیل به خاطر لییوذا

ادامه نوشته

مجوز تیلیم خان صادر شد


تیلیم خان مجوز گرفت .

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام خدمت تمامی هم روستاییان و همشهریان عزیز با خبر شدیم که اثر فاخر و ماندنی ، نویسنده و شاعر گرامی جناب دکتر خسرو امیرحسینی با عنوان تیلیم خان و خلج  مجوز نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت نموده است .

با افتخار تمام ، به زیور طیع آراسته شدن این اثر تاریخی و ماندگار را به تمام عزیزان تبریک می گوییم .

برای مکاتبه در باره ی این اثر با جناب دکتر امیرحسینی می توانید با رایانامه زیر تماس برقرار نمایید :

amirhoseinikhosro@yahoo.com

عشق ناکام حکیم تیلیم خان و مهری خانم

تيليم خان از اهالي «مراغه» ساوه است كه در «موسه للاوا» مسكن گرفته و به دختري از اهالي آنجا دل مي بازد. كدخداي ده، مهري –محبوبه تيليم خان- را به لطايف الحيل از چنگ تيليم خان بدر آورده، و جزو هداياي خود به نزد صفرخان كه در مقام حكومت ساوه است، مي فرستد. تيليم خان ، ساز عاشقي بر دوش ، در پي محبوبه خود روان مي شود و خود را به ساوه مي رساند.


ادامه نوشته

استریو حکیم تیلیم خان


ادامه نوشته

عاشق صدری اشعار حکیم تیلیم خان را می خواند

 جا داره ابتدا یادی کنیم از شاعر توانا ؛مرحوم مغفور شادروان حکیم تیلیم خان و برای شادی روحش دعا کنیم؛و تقدیر و تشکر بکنیم از همه اونهایی که برای تعالی نام حکیم تیلیم خان و آثارش تلاش میکنند ؛بعد از مدتها بالاخره فرصتی دست داد تا تعدادی از آهنگهای اجرا شده به توسط عاشق صدری رو آماده کنم و در اختیار شما کاربران عزیز  قرار بدم؛امیدوارم که مورد توجه شما قرار بگیره؛در ادامه مطلب میتونید این آهنگهارو دانلود کنید....

ادامه نوشته

شغل تیلیم خان نجاری بوده است


آیا داستان عشق بزرگ مردی به نام تیلیم خان را شنیده اید ؟ داستانی شنیدنی تر و جانگداز تر از عشق شهریار ، مثل داستان لیلی و مجنون .ویکتور هوگو می گوید : عاشقان به وسیله ی آوا و نوای پرندگان به هم پیغام می فرستند . آوا و نوای عاشقان شنیدنی ، گفتنی و خواندنی است . شاید شنیدن داستان تیلیم خان برای شما هم سر آغاز عشقی شود شنیدنی که حافظ گفت : عاشق شو ارنه روزی کار جهان سر آید


          نا خوانده درس مقصود از کار گاه هستی .   تیلیم در جوانی عاشق دختری می شود به نام مهری . مهری را به تیلیم نمی دهند و یکی از امرای شیراز او را به زنی می گیرد .زیبایی مهری از زبان و چشم تیلیم شنیدنی است . تیلیم در اشتیاق مهری از زادگاهش تا شیراز که فرسنگ ها راه است طی طریق می کند . تیلیم نجار بوده است .در شیراز به کار نجاری مشغول می شود و مترصد است که طوری خود را به مهری برساند . از قضا فرزندان مهری گذارشان به حجره ی تیلیم می افتد و تیلیم با آن ها مهربانی ها می کند چنان که وقتی به خانه بر می گشته اند دیگر میلی برای خوردن و آشامیدن نمی یابند . مهری وقتی دلیل را جویا می شود به تیلیم می رسد .با لباسی مردانه به سراغ تیلیم می رود و تیلیم او را می شناسد . مهری به تیلیم می گوید که باید از شیراز برود چون اگر شوهرش سیف الله خان آگاه شود او را می کشد .تیلیم سوز و گداز عاشقانه اش را به دست قلم می سپارد و شعر هایی شنیدنی و حکیمانه می سراید . او به مقصود آفرینش که همانا عشق است می رسد هرچند هیچگاه دستش به مهری نمی رسد .